Passend Primair Onderwijs

De intern begeleider bewaakt de leerlingenzorg zodat de gewenste en nodige hulp aan leerlingen geboden kan worden. Als de IB-er in overleg met de docent constateert dat een kind extra hulp nodig heeft, worden de ouders van het kind hiervan op de hoogte gebracht.

Het kan zijn dat een kind, ondanks extra hulp op school, toch nog niet vooruit gaat. In dat geval wordt het kind aangemeld voor een extern specialistisch onderzoek, om te bepalen of het kind Passend Primair Onderwijs (PPO) nodig heeft voor extra ondersteuning. Denk hierbij aan kinderen met leerproblemen, dyslexie, autisme, hoogbegaafdheid of andere ontwikkelings- of gedragsbijzonderheden. In dat geval kan er op de school zelf geschakeld worden: Er wordt differentiatie in de klas toegepast, extra ondersteuning aangeboden, passend lesmateriaal gebruikt en individuele leerplannen gemaakt.

Soms is er een verwijzing naar een school voor speciaal onderwijs nodig, maar meestal blijft het kind bij ons op school en krijgt hij/zij een eigen leerlijn voor één of meer vakken.
 
Onze school is aangesloten bij Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Rotterdam (PPO Rotterdam). Voor kinderen die extra zorg nodig hebben wordt PPO betrokken, zoals een leerachterstand, of een gedragsstoornis met als missie dat alle kinderen zoveel mogelijk in de eigen wijk een passend onderwijsplek hebben. PPO voert onderzoek uit dat bepaald wat voor nodige zorg kan worden aangeboden en of het kind bij speciaal onderwijs terecht kan.